Zemgales plānošanas reģions kopā ar partneriem no Bauskas, Pakrojas un Biržiem no 20. līdz 23. oktobrim apmeklēja Turku, lai gūtu praktisku ieskatu Somijas STEAM (Zinātne, Tehnoloģijas, Inženierzinātnes, Māksla, Matemātika) ekosistēmā. Projekta "fit4future" ietvaros rīkotā vizīte fokusējās uz Somijas vienoto pieeju izglītībā - no pašvaldības atbalsta mehānismiem līdz praksē pārbaudītiem pedagoģiskiem risinājumiem.
Tikšanās ar Turku pilsētas Izglītības nodaļas un Inovāciju departamenta pārstāvjiem skaidri demonstrēja izglītības modeļa pārdomāto struktūru. Atšķirībā no fragmentāras pieejas, šeit STEAM attīstība ir vienots process, kas mērķtiecīgi īstenots visos izglītības posmos – sākot no pirmsskolas līdz pat augstākajai izglītībai. Īpaša nozīme šajā modelī ir stratēģiskajai pārejai no STEM uz STEAM, apzināti integrējot "A" jeb mākslu (Arts). Atsaucoties uz OECD PISA 2022 datiem, Somijas eksperti uzsvēra, ka tieši mākslas attīstītās sociāli emocionālās prasmes – piemēram, zinātkāre un neatlaidība – būtiski uzlabo sniegumu arī eksaktajos priekšmetos.
Šo modeli praksē delegācija iepazina, secīgi apmeklējot dažādu līmeņu izglītības iestādes. Pirmsskolas posmā STEAM pieeju organiski integrē ikdienas norisēs, vienlaikus izmantojot kā praktisku rīku valodas barjeru pārvarēšanai grupās, kurās mācās bērni ar atšķirīgu dzimto valodu. Šim nolūkam pedagogi daudzviet izmanto vienkāršus, zemu izmaksu vizuālos palīglīdzekļus, piemēram, simbolus un attēlus, pierādot, ka efektīvam rezultātam ne vienmēr nepieciešami dārgi tehnoloģiski risinājumi. Pamatizglītības posmā īpaši akcentēta pašvadīta mācīšanās un patstāvīga procesa analīze. To dalībnieki novēroja Puolala skolā, kur skolēni īstenoja starpdisciplināru projektu "Zinātnes atrakciju parks", apvienojot tehniskās prasmes (Micro:bit kodēšanu) ar radošu uzdevumu – mākslinieciskas vides izveidi. Mācību procesa izvērtēšanai tiek izmantots e-portfolio – sistemātisks rīks, kurā skolēns fiksē savus mērķus, procesu un sajūtas, tādējādi "padarot domāšanu redzamu" un attīstot pašrefleksijas prasmes. Savukārt vidusskolas posmā šī pieeja tiek attīstīta caur specializētiem mācību virzieniem, piemēram, "Jūrniecība" un "Dabaszinātnes", ko piedāvā delegācijas apmeklētā TSYK vidusskola. Tajos mācību process balstās uz principu “mācīties darot”, kas ietver jūras braucienus uz arhipelāgu, pētījumus dabā un skolēnu iekoptu mācību dārzu pie skolas, kā arī ciešu sadarbību ar industriju, muzejiem un pat Aizsardzības spēkiem.
Šādu sistēmisku pieeju Turku nodrošina aktīvi pašvaldības atbalsta mehānismi. Pašvaldība sniedz gan tiešu atbalstu skolotājiem, piemēram, nodrošinot īpašas "STEAM somas" ar nepieciešamajiem materiāliem, gan mērķtiecīgi investē nākotnes inovācijās. Spilgts pilsētas ilgtermiņa ieguldījuma piemērs ir universitāšu studentu koprades telpa "Makers' Studio", kur pašvaldība finansē augsta līmeņa aprīkojumu – 3D printerus, lāzergriezējus, metālapstrādes darbagaldus un citas iekārtas. Šīs iekārtas ir brīvi un bez maksas pieejamas visu pilsētas augstskolu studentiem inovāciju radīšanai.
Somijas pieredze apliecina, ka STEAM pieejas pamatā ir ne tikai tehnoloģiju pieejamība, bet arī domāšanas veids, kas sakņojas "darīšanas un paļāvības" kultūrā. Kā būtiskāko ieguvumu vizītes dalībnieki norāda iespēju iepazīt stratēģisku un secīgu STEAM integrāciju visos izglītības līmeņos – no pirmsskolas līdz augstskolai, ar uzsvaru uz pašvadītu mācīšanos. Šīs atziņas būs vērtīgas Zemgales un Lietuvas partneriem, virzoties uz kompetencēs balstītu izglītības pieeju.
Līdz oficiālajam projekta “fit4future” noslēgumam nākamā gada janvārī vēl plānotas vairākas nozīmīgas aktivitātes. 26. novembrī Latvijas un Lietuvas pedagogi tiksies Tech Camp jeb tīklošanās pasākumā, savukārt 1. un 6. decembrī Zemgales reģiona izglītības speciālistiem būs iespēja piedalīties praktiskās STEAM apmācībās.
Projekts Nr. LL-00087 “Nākotnes prasmju pamats - zināšanas un kapacitāte STEAM jomā” | The foundation of future skills – knowledge and capacity in the field of STEAM tiek īstenots Interreg VI-A Latvijas-Lietuvas programmas 2021.-2027.gadam ietvaros. Projekta kopējais finansējums ir 303 657,80 EUR, tostarp Eiropas Reģionālās attīstības fonda līdzfinansējums ir 242 926,24 EUR.
Plašāk par projektu: https://www.zemgale.lv/lv/projekts/nakotnes-prasmju-pamats-zinasanas-un-kapacitate-steam-joma
Šī publikācija ir sagatavota ar Eiropas Savienības finansiālo atbalstu. Par tās saturu pilnībā atbild Zemgales plānošanas reģions, un tā var neatspoguļot Eiropas Savienības oficiālo nostāju.


